På vei mot - Roof of Africa

Goood Morning! How are you today? Well, I'm fine, but my dad isn't that good.. He didn't sleep so well, maybe two hours. Klokken er syv, og dag to er begynt. Vår Master Guide Victor (vi har fire guider med i vår gruppe på åtte personer) går rundt og "banker" på alle fire teltene og spør hvordan formen er. Han prøver å berolige oss med at søvnproblemer er helt vanlig oppe i høyden. Med søvnproblemer mener jeg - sove en time, for så å våkne, sove en time til og så ligge våken noen timer. Jeg hadde sovet toppen 3-4 timer i løpet av natten. Det skal sies at dette var min andre gang i telt, men likevel - det var trangt, uvant og varmt. Jeg kunne finne en million negative sider med å ligge i det teltet for hvert minutt som gikk gjennom natten. Kan love deg at natten blir lang når man holder på på den måten.

Vår andre guide kom like etter Victor for å samle inn drikkeflasker og fortalte oss at frokosten var klar. Tror jeg trygt kan uttale meg på alles vegne, at vi var rimelig skeptisk til frokosten. Da vi kom inn i teltet var det servert en slags suppe. Afrikansk havregrynssuppe. Med sukker på ble jeg mindre og mindre kresen for hver skje som gikk inn i munnen. Jeg visste jo at uten mat i magen kom jeg aldri til å ha nok energi til å klare dagens etape som "bare" var på 7 km. Teltet åpnet seg og inn kom kokken med eggerøre, ristet brød, advokado og stekte pølser. Det er rett og slett helt utrolig for en service og kvalitet det er på maten til å være på nesten 3000 meter!

Hele turen (vår) er fordelt på 4,5 dagers oppstigning og 1,5 dagers nedstigning. Ruten er 100 km, med 62 km opp til fjelltoppen og 38 km nedstigning fra toppen. Ruten heter Machame, også kalt Whiskey ruten. Vi fikk vite at guidene kalte det for dobbel Whiskey, fordi den var ekstra hard med tanke på høyden. Enkelt Whiskey er med en dag ekstra - nemlig 7 dager.. I dag skulle vi som nevnt gå 7 km, men selv om det var kortere enn dagen før var denne strekningen dobbelt så hard siden det kun var stigning fra start til slutt. Vi fikk utdelt vannflaskene, og klare var vi til å gå. Vannet var lunket og helt forferdelig. Heldigvis hadde pappa fått et tips om å ta med rensetabeletter med smak, siden vannet blir ganske så tamt etter koking. Vannet var nå lunket og smakte bringebær...

Vi fikk beskjed om at resten av turen kom til å bli ganske så støvete, så her var det bare å ta på seg gamasjer.

Vårt store mål, toppen av Kilimanjaro.

I totiden var det endelig lunsj. Gruppen hadde sikkert spurt guidene minst 15 ganger om det var lenge igjen til vi kom fram til lunsj campen. Siden vi ikke har tilgang til baggene våre under selve gåturen, må vi sørge for å ha mat i dagsekkene våre. Jeg hadde tatt med meg energibarer, proteinbarer, rosiner, nøtter og sjokolade som jeg skulle fordele ut over hele turen.

I firetiden var vi endelig framme ved Shira Camp 3840 meter. Teltene stod som vanlig klar med baggasjen utenfor hvert enkelt telt. Helt utrolig for en kontroll de har på hver enkelt person. Det var utrolig deilig å komme fram litt tidlig i dag slik at man fikk hvilt litt før både popkorn/te måltidet og middagen. Nå var tiden kommet for både hodepine og kvalme. Heldigvis gikk det foreløpig bra med meg og pappa.

Guidene våre hadde anbefalt å ikke spise malariatabelettene opp gjennom fjellet, da dette kunne gjøre at man fikk vondt i magen og ble trøtt. Vår gruppe hadde blitt enige i å spise så lenge vi ikke fikk plager, og da jeg endelig etter 2 dager fikk tid til å se på foten min konkluderte jeg ganske kjapt at jeg skulle spise tabelettene hele turen. På foten hadde jeg 26 myggstikk! Dette hadde jeg da fått fra den natten vi sov på hotellet i Moshi.

I dag som i går var det kvelden når klokken passerte ni. Ute var det helt mørkt, og stjerneklar himmel. Jeg har aldri i hele mitt liv sett så mange stjerner på himmelen. Ubeskrivelig nydelig! Jeg og pappa ble liggende å løse Sudoku til elleve, siden vi begge var lys våkne klokken ni.

God natt!

Én kommentar

Bente Katrin Yri Halvorsen

02.10.2012 kl.00:23

Utrolig spennende og inspirerende!

Om meg: Jeg er ei 25 år gammel bodøjente, som for tiden bor i Bergen hvor jeg studerer økonomi på Norges handels- høyskole. Jeg blogger om livet mitt her, mote og andre ting som engasjerer min hverdag. Velkommen!